Friday, 23 September 2016

KHASIAT GREEN TEA & DIET

www.nurulsuadi.blogspot.com

Teh hijau dihasilkan daripada daun teh yang dikukus, tidak seperti teh hitam yang menggunakan proses fermentasi (bahan pengawet) iaitu  pengubahan karbohidrat menjadi asam organik yang bersifat mengawetkan makanan. Contoh fermentasi iaitu jus anggur yang difermentasi menjadi minuman anggur, gandum menjadi bir, dan sebagainya. Fermentasi menjadikan makanan lebih tahan lama.

Pengolahan dengan cara dikukus melindungi senyawa epigallocatechin gallate (EGCG). EGCG merupakan antioksidan yang menjadikan teh hijau memiliki banyak manfaat kesihatan. Satu cangkir teh hijau mengandung sekitar 100-200 miligram EGCG.


Teh hijau mengangdung katekin, kafein, Vitamin C, Vitamin B kompleks, Vitamin E, Gamma Asam butirat Asam (GABA), Flavonoid, Polisakarida, Fluoride dan Theanine (asam amino). 



Bagaimana teh hijau bekerja?

Banyak penelitian membuktikan bahawa dengan mengamalkan minuman teh hijau dapat memberikan efek positif pada pada berat badan kita dan kesihatan secara umum. Penelitian ini menunjukkan manfaat teh hijau untuk diet, membantu mengurangkan berat badan dengan cara:

1. Meningkatkan metabolisme, membakar lebih banyak kalori.


2. Meningkatkan kemampuan tubuh untuk membakar lemak.


3. Menghambat perkembangan sel lemak
Berapa banyak minum teh hijau?

Teh hijau mengadung antikosidan ajaib yang disebut epigallocatechin gallate (EGCG) yang dapat meningkatkan metabolisme, menghambat pertumbuhan sel lemak dan mengurangi nafsu makan. Jadi berapa banyak teh hijau yang harus diminum untuk menurunkan berat badan? 3-6 cangkir teh hijau tanpa gula dalam sehari sudah cukup untuk menurunkan berat badan. 


Teh hijau jenis apa yang bagus?

"Matcha" merupakan teh hijau terbaik untuk menurunkan berat badan, kenapa? Kerana teh hijau matcha mengandung lebih banyak nutrisi dan antioksidan 137 kali lebih banyak daripada teh hijau biasa. 


Bila waktu yang tepat umtuk minum teh hijau ini?

Teh hijau merupakan herbal yang sangat kuat. Jika sembarangan minum anda akan mengalami gastrik, mual dan insomnia.

Waktu terbaik minum teh hijau adalah diantara waktu makan dan setidaknya 1 jam setelah makan.

Hindari minum teh saat perut kosong di pagi hari, kenapa? Kerana teh hijau mengandung katekin dan kafein yang dapat merangsang terjadinya gastrik dan menyebabkan ganguan pencernaan. Dan jangan minum teh hijau saat makan, kenapa? Kerana dapat menganggu penyerapan protein, lemak dan zat besi.

Jika Anda sensitif terhadap kafein dan mengalami insomnia, hindari minum teh hijau pada petang dan malam hari.


Disini Nurul nak berkongsi sedikit menu minum petang bersama Teh Hijau.

Buah Blewah dan Teh Hijau :


Buah Blewah terkenal dengan sifat penurunan berat yang membuatnya menakjubkan dan teh hijau sangat efektif untuk menurunkan berat badan.

Bahan:
– 2 beg teh hijau
– 4 sdt mint (cincang)
– 2 sdt gula pasir
– 1/2 cangkir buah blewah

Cara: Panaskan secangkir air, masukan teh hijau, tunggu selama 5 minit dan buang beg teh.

Panaskan lagi secangkir air, tambahkan daun mint, buah blewah dan gula, mulakan memasak buah blewah di atas api yang sedang sehingga buah blewah itu menjadi lembut.

Tuangkan teh dan campuran buah blewah ini ke dalam gelas, kacau rata dan bekukan selama 2 jam. Tapiskan dan diminum dingin.


Selain Khasiat Teh Hijau diatas masih banyak lagi manfaat yang dihasilkan dari teh hijau. Dengan minum teh hijau secukupnya anda boleh mendapatkan manfaat teh hijau yang mampu menyihatkan tubuh dan kesihatan anda tetap terjaga. Selain itu,teh hijau juga boleh digunakan untuk merawat kulit wajah seperti untuk Menghilangkan Jerawat Secara Alami kerana kandungan zat yang ada di dalam teh hijau lebih tinggi jika dibandingkan dengan jenis teh lain. Sekian artikel tentang Manfaat dan Khasiat Teh Hijau untuk Kesihatan Tubuh...Nurul harapkan ia sedikit sebanyak dapat memberi manfaat untuk kesihatan kita bersama. 
Salam Sihat, Jaga Diri Dan Kesihatan.


khasiat teh hijau info lanjut klik :
http://www.carakhasiatmanfaat.com/artikel/khasiat-manfaat-rutin-minum-teh-hijau-setiap-hari.html

Selamat Mencuba

 Facebook
Nurul Suadi