Rabu, 10 Januari 2018

Info Diet : Kacang dan Diet ?


www.nurulsuadi.blogspot.com


Salah satu cara untuk menyokong anda berdiet adalah dengan memakan kacang.
"Eh, betul ke?"
"Ya, Betul !"

Salah satu manfaat pemakanan kacang adalah untuk menjadikan tubuh jadi penuh dengan cepat. Menurut kajian 2010 yang diterbitkan oleh Jurnal Pemakanan Klinikal Asia Pasifik, kacang mempunyai kandungan serat yang solid untuk menjadikan tubuh berasa kenyang, dan kenyal akan bertahan lama di dalam badan.

Rasa ketenangan menunjukkan bahawa kalori yang memasuki badan telah memenuhi had. Apabila anda menjalani diet rendah kalori, pengambilan makanan yang kurang akan menyebabkan kelaparan yang berterusan, itu betul ! Jadi, dengan menghidangkan kacang, anda boleh melawan kelaparan yang muncul tu dengan menjadikan kacang sebagai pengganti snack.

Ramai orang salah faham tentang kandungan kacang. Ramai orang berfikir bahawa kandungan lemak dalam kacang akan membuat lemak atau berat badan meningkat, sebenarnya tidak. Sebaliknya, hasil data menunjukkan bahawa manfaat makan kacang boleh memberi kesan yang baik kepada orang yang kehilangan berat badan, kerana kekacang adalah rendah kalori dan mempunyai kandungan serat yang tinggi.


Berapa banyak hidangan kacang yang disyorkan? 

Untuk mendapatkan manfaat makan kacang, anda harus dapat menentukan berapa banyak kalori yang anda perlukan setiap hari untuk menurunkan berat badan. Harvard Health Publications mengesyorkan untuk wanita bahawa pengambilan kalori sehari tidak kurang daripada 1,200 kalori. Sementara itu, lelaki tidak boleh mendapatkan kurang daripada 1500 kalori setiap hari. Semasa dalam proses penurunan berat badan, ini juga harus berada di bawah pengawasan doktor.

Pengambilan kalori yang diperoleh pada 100 gram kacang adalah berkadar dengan 161 kalori. Jika ditimbang oleh keperluan kalori di atas, jika anda makan atau sekurang-kurangnya ingin makan makanan ringan, kacang boleh menjadi satu pengambilan yang baik semasa proses diet anda. Sangat baik untuk anda yang ingin menurunkan berat badan, pilih kacang yang diproses yang rasanya tidak enak. Perlu diingat, kacang biasa yang diproses menjadi kacang masin akan mengandungi natrium yang boleh meningkatkan tekanan darah dan risiko penyakit jantung. Oleh itu, anda harus mengelakkan makan kekacang yang telah ditambah garam.


Kesan makan terlalu banyak kacang :-

1. Kehilangan rambut Makan kacang kebanyakannya juga boleh menjadi buruk untuk kesihatan, seperti penurunan rambut. Kacang sebenar, kaya dengan selenium, dan badan tidak sepatutnya lebih selenium. Biasanya selenium yang berlebihan ini akan anda dapatkan, jika kacang yang anda makan adalah kacang brazil lebih daripada 3 kali jumlah yang disyorkan.

2. Sakit perut Kacang juga mengandungi tanin dan sebatian serat yang tinggi. Sekiranya terdapat serat yang berlebihan di dalam badan, reaksi akan kelihatan kembung. Sebatian tannin juga akan menjadikan kacang menjadi sukar untuk dicerna.

3. Tubuh akan sukar menyerap mineral lain Dalam kacang mengandungi asid phytic, yang jika dimakan terlalu banyak akan menjadikan tubuh sukar menyerap mineral. Asid phytic ini akan mengikat mineral seperti besi, zink, dan kalsium. Jadi, jika lebihan makan kacang, boleh menyebabkan tubuh menjadi gizi yang lemah.








www.nurulsuadi.blogspot.com




www.nurulsuadi.blogspot.com


10 Jenis Makanan & Minuman Yang Anda Perlu Elak dalam Diet :-


  • Soft Drinks / Minuman bergas
  • Minuman Kedai Kopi
  • Produk kaya tepung
  • Roti, kek, dll
  • Makanan / Minuman pek segera (instant)
  • Makanan dalam tin
  • Makanan bergoreng
  • Makanan segera
  • Snek buah       
(Sumber My InfoSihat)

Sabtu, 6 Januari 2018

The Real Info Of Premium Beautiful : ++Size Apply ? Triple "X" ?


Ini Video yang di Rakam baru-baru ni,
Testimoni daripada pengguna iaitu Pn Liyana Anuar.

Ibu kepada 2 orang anak.

Masalah

Mengalami masalah Sakit Belakang akibat bersalin 2x dan pernah menjalani Operation di Bahagian Kaki.

Pada awalnya, dia nak pakai Premium Beautiful ni hanya untuk mengurangkan masalah Sakit Belakang dan Sakit pada bahagian Kaki akibat pernah buat operation tersebut, 

Tetapi dia dapat Instant Shape sekali.
.
.
.
Jom kita sama-sama dengar apa Puan Liyana ni nak share kan dalam video ni :-




Khamis, 28 Disember 2017

BAWANG MERAH ? - SAYA TAK SUKA MAKAN BAWANG, NANTI MULUT BERBAU !


www.nurulsuadi.blogspot.com


Faedah bawang yang menjadikannya fenomena di dunia perubatan. Bawang berupaya dalam memerangi kanser dan pelbagai penyakit berbahaya. Ia juga boleh menjadi sumber antioksidan yang kuat untuk memerangi radikal bebas dalam badan. Bawang biasanya digunakan sebagai rempah memasak. Bawang sering menjadi perasa wajib untuk memasak, kerana bawang menjadi sejenis penambah rasa untuk memasak. Di samping itu, bawang adalah makanan yang kaya dengan nutrien yang bermaksud kalori yang rendah dan nutrien yang berfaedah tinggi seperti vitamin, mineral dan antioksidan.

Kandungan Pemakanan Bawang Merah Satu cawan bawang cincang mengandungi: 

64 kalori 
15 gram karbohidrat 
0 gram lemak 
0 gram kolesterol 
3 gram serat 
7 gram gula 
2 gram protein dan 
10% Lebih daripada keperluan harian ( vitamin C, vitamin B-6 )

Ia mempunyai sejumlah kalsium, besi, asid folik, magnesium, fosforus dan kalium quercetin dan antioksidan sulfur. 

Kandungan nutrien yang tinggi menjadikan bawang merah mempunyai manfaat sama baik dengan bawang putih yang sangat kuat untuk menangkis penyakit berbahaya dan menjaga kesihatan tubuh.

Manfaat bawang boleh dibahagikan kepada dua jenis: Untuk kesihatan badan dan media rawatan Manfaat Bawang Merah Untuk Tubuh Mengkonsumsi bawang merah dalam kursus memasak sangat lazat. Tetapi bagaimana jika bawang masih mentah? seolah-olah sedikit pemikiran untuk seketika untuk makan tidak, tetapi tidak selalu seperti itu kerana manfaat bawang yang kita akan mendapat, hanya menyembuhkan rasa tidak selesa memakannya. Berikut adalah:
.
.
1. Pencegahan Kanser 
  • Sayuran Allium telah dikaji secara meluas bersama dengan kanser, terutamanya kanser dan kanser kolorektal. Kesan menguntungkan bawang, cenderung disebabkan oleh beberapa sebatian organosulfur mereka yang kaya. Walaupun mekanisme tepat yang mana senyawa ini menghalang kanser tidak diketahui. Tetapi beberapa hipotesis membenarkan perencatan pertumbuhan tumor dan mutagenesis. Bawang juga merupakan sumber vitamin C sebagai antioksidan dan membantu memerangi pembentukan radikal bebas yang diketahui menyebabkan kanser.
.
.
2. Kanser Prostat
  • Dalam kajian yang diterbitkan oleh Jurnal Institut Kanser Kebangsaan, para penyelidik menggunakan kajian kes dikawal populasi untuk menyiasat hubungan antara pengambilan sayur-sayuran dan kanser prostat. Mereka mendapati bahawa lelaki dengan pengambilan tertinggi allium sayur mempunyai risiko kanser prostat.
.
.
3. Esophagus dan kanser perut
  • Pengambilan allium dalam sayur-sayuran adalah berkadar songsang dengan risiko kanser perut. Beberapa kajian kaji selidik manusia telah menunjukkan kesan perlindungan potensi penggunaan allium, serta laporan cerucuk tumor selepas pentadbiran sebatian allium dalam haiwan eksperimen.
.
.
4. Menetapkan Tidur dan Mood Folat 
  • yang terdapat pada bawang, boleh membantu kemurungan dengan menghalang homocysteine ​​yang berlebihan daripada terbentuk di dalam badan, yang boleh menghalang darah dan nutrien lain untuk mencapai otak. Homocysteine ​​menjejaskan pengeluaran hormon serotonin, dopamin, dan norepinephrine, yang tidak hanya mengawal suasana hati, tetapi juga tidur dan selera makan dengan baik.
.
.
5. Baik untuk Jantung 
  • Kandungan methylallyl sulfide dan asid amino sulfur dalam bawang, memberikan kesan penurunan paras kolesterol jahat dalam darah dan peningkatan paras kolesterol yang baik. Manfaat bawang putih juga mengawal tekanan darah tinggi dan membuka arteri tersumbat, untuk meningkatkan kesihatan jantung.
.

https://nurulsuadi.blogspot.my/2017/12/the-benefits-of-garam-buluh.html

6. Manfaat Bawang Merah Sebagai Rawatan Media.
  • Banyak rawatan tradisional dilakukan dengan manfaat kunyit, manfaat temulawak dan manfaat halia. Walau bagaimanapun, bawang juga dapat mengurangkan beberapa masalah kesihatan. Antaranya ialah:
  • Mengatasi kembung pada kanak-kanak - Kanak-kanak dengan mudah dapat menangkap selesema, yang menyebabkan kembung. Untuk membetulkan cara ini dengan mudah, ambil bawang merah bersih lalu bersihkan. Berikan telon minyak sedikit, kemudian balurkan pada pusar lelaki kecil itu.
  • Melegakan batuk - Batuk sering berlaku dalam cuaca sejuk dan serangan kanak-kanak. Penyembuhan resipi dengan menggunakan bawang parut, tambah minyak telon smear seluruh bahagian belakang dengan sedikit pesanan.
.
.
7. Risiko Kesihatan Bawang Merah 
  • Walaupun tidak terlalu serius, makan bawang boleh menyebabkan masalah bagi sesetengah orang. Karbohidrat dalam bawang boleh menyebabkan gas dan kembung, menurut Clearinghouse Maklumat Penyakit Digestive National. 
  • Bawang, terutamanya apabila dimakan mentah, boleh memburukkan lagi pedih ulu hati pada orang yang menderita gastritis kronik atau penyakit refluks gastrik, menurut satu kajian pada tahun 1990 dalam American Journal of Gastroenterology.
  • Mengambil beberapa bawang atau meningkatkan penggunaan bawang boleh mengganggu ubat penipisan darah, menurut Universiti Georgia. Bawang hijau mengandungi jumlah vitamin K yang tinggi, yang boleh mengurangkan fungsi darah.
  • Bawang juga membolehkan intoleransi makanan atau alahan kepada bawang, tetapi jarang berlaku, menurut artikel dalam Journal of Allergy and Immunology Clinical. Orang yang mempunyai alahan bawang boleh mengalami kemerahan, mata gatal dan ruam jika bawang merah bersentuhan dengan kulit. Orang yang tidak bertoleransi terhadap bawang boleh mengalami rasa mual, muntah dan ketidakselesaan lambung yang lain.
.
.

Cara Pilih dan Simpan Bawang 
  • Bawang merah yang dimakan dengan baik, harus bersih, keras dan mempunyai kulit kering.( Elakkan bawang yang menunjukkan tanda-tanda kerosakan.)
  • Bawang perlu disimpan pada suhu bilik, jauh dari cahaya terang dan di tempat yang mempunyai pengudaraan yang baik. Semua jenis bawang perlu dijauhkan dari kentang, kerana mereka akan menyerap kelembapan gas kentang dan menyebabkan manfaat kentang menjadi lebih mudah rosak. Bawang-bauan yang mempunyai rasa yang lebih tajam, akan bertahan lebih lama daripada bawang yang lebih manis seperti bawang putih, kerana kompaunya yang menghasilkan rasa tajam adalah bahan pengawet semula jadi. Jangan simpan bawang yang anda mahu masak, dalam mangkuk atau bekas logam kerana ini akan menyebabkan bawang merah berubah warna. Pembekuan bawang cincang akan menyebabkan bawang kehilangan banyak rasa. Penggunaan bawang pada masakan sangat rapat disandingkan dengan rakannya yang merupakan manfaat bawang putih.

 ( Sumber My InfoSihat )

The Real Of Premium Beautiful : Cara Ukur PB



Rabu, 27 Disember 2017

NO.1 CERTIFIED PREMIUM BEAUTIFUL EXPERT





Isnin, 25 Disember 2017

Garam : Letak Garam Macam Lori Garam Tumpah Di Dapur !




Apakah bahaya garam jika diambil secara berlebihan?

Kurangkan fungsi otak.

Fakta mendapati bahawa orang dewasa yang mengambil banyak garam dalam makanan berisiko lebih daripada sekadar penyakit jantung.
  • Fungsi buah pinggang terjejas.
  • Meningkatkan tekanan darah.
  • Strok dan demensia vaskular.
  • Penipisan tulang.
  • Kanser perut.

Apakah bahaya garam berlebihan pada kesihatan badan? Berikut adalah beberapa bahaya yang boleh timbul jika anda mengambil garam berlebihan.

1. Kurangkan fungsi otak
  • Kajian mendapati bahawa orang dewasa yang mengambil banyak garam dalam makanan berisiko lebih daripada sekadar penyakit jantung. Kajian Baycrest juga menunjukkan bahawa orang dewasa yang mengonsumsi terlalu banyak garam dan tidak bersenam adalah lebih besar risiko penurunan kognitif.

2. Mengganggu fungsi ginjal
  • Seperti yang anda ketahui, satu fungsi garam adalah untuk mengimbangi tahap bendalir dalam badan, dengan memberi isyarat kepada buah pinggang apabila memegang air dan apabila membuang air. Malangnya, pengambilan garam yang berlebihan sebenarnya boleh mengganggu proses. Jika anda mengambil garam berlebihan, buah pinggang anda akan mengurangkan pelepasan air ke dalam air kencing, yang boleh mengakibatkan peningkatan jumlah darah akibat pengekalan air. Gejala-gejala yang akan timbul termasuk edema, yang dicirikan oleh bengkak terutamanya di tangan, lengan, pergelangan kaki, dan kaki, yang disebabkan oleh pengekalan cecair.

3. Meningkatkan tekanan darah
  • Garam juga boleh menjejaskan tekanan darah, kerana semakin tinggi kadar natrium dalam darah, semakin tinggi jumlah darah anda. Peningkatan jumlah darah boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah. Di samping itu, penggunaan jangka panjang natrium juga boleh merosakkan dinding saluran darah dan meningkatkan risiko hipertensi atau tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi adalah kekuatan darah yang mendorong dinding arteri apabila jantung mengepam darah yang boleh menyebabkan banyak keadaan yang serius, seperti strok dan kegagalan jantung. Dan walaupun tekanan darah meningkat secara semulajadi semasa anda bertambah tua, menurut Persatuan Jantung Amerika, satu cara untuk mencegah tekanan darah anda mendapat terlalu banyak adalah untuk mengurangkan pengambilan garam anda.
.
.
.


https://nurulsuadi.blogspot.my/2017/12/the-benefits-of-garam-buluh.html
.
.
.

4. Demam strok dan Demensia Vaskular
  • Pengambilan garam yang tinggi meningkatkan tekanan darah, meningkatkan risiko strok dan demensia vaskular. Dementia adalah kehilangan fungsi otak yang mempengaruhi memori, pemikiran, bahasa, penghakiman, dan tingkah laku. Demensia vaskular boleh disebabkan oleh saluran darah tersumbat di otak. Kira-kira satu dalam tiga orang dengan strok membina demensia vaskular.

5. Penipisan tulang
  • Ekskresi kalsium yang berlebihan dalam air kencing dipercayai oleh beberapa pakar untuk meningkatkan risiko penipisan tulang. Sesetengah kajian juga mendapati bahawa garam dapur boleh menyebabkan tulang kehilangan kalsium sehingga dapat menjadikan tulang lebih lemah. Selama jangka panjang, kehilangan kalsium yang berlebihan ini mungkin dikaitkan dengan risiko osteoporosis, terutama pada wanita menopause.

 6. Kanser perut
  • Dalam medicaldaily.com disebutkan bahawa kajian 1996 yang diterbitkan dalam Jurnal Antarabangsa Epidemiologi mendapati bahawa kematian dari kanser perut pada lelaki dan wanita berkait rapat dengan asupan garam yang berlebihan. Di samping itu, pengambilan garam yang tinggi juga boleh dikaitkan dengan pedih ulu hati.
( Sumber dari InfoSihat )


The Benefits Of Garam Buluh



Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai ramuan utamanya. Garam ini diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. Garam semulajadi ini dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk. Selepas proses pembakaran, bahan berbahaya seperti logam berat dan kotoran yang ada dalam garam telah dineutralkan atau disingkirkan, manakala intipati pokok pine (resin pine, minyak pine) dan buluh (200 lebih jenis elemen surih yang diperlukan oleh badan) bercampur ke dalam garam dan menambahkan kandungan ion logam inorganik yang diperlukan oleh badan manusia seperti magnesium, kalsium, kalium, kuprum, ferum, zink dan sebagainya.

"What Seller Says"

Apakah bezanya Garam Buluh dengan garam biasa?
Garam Buluh menggunakan garam dijemur di bawah matahari yang berorganik dan 100% semulajadi sebagai sumber. Garam ini diperolehi daripada air laut yang kaya dengan tenaga bijih-bijih bawah tanah Pulau Xiongjin dan Pulau Yanping yang terletak di Pantai Barat Korea. Garam semulajadi ini dimasukkan ke dalam buluh yang berusia tiga tahun, kemudian ditutup dengan tanah liat, dimasukkan ke dalam relau bagas, dan dibakar dengan pokok pine sehingga buluh dibakar menjadi serbuk dan ketulan garam buluh terbentuk. Garam buluh telah menyingkirkan bahan berbahaya terhadap badan (misalnya logam berat dan bahan kimia) dalam proses pembuatannya, pada masa yang sama meningkatkan nilai nutrisinya. Kebanyakan garam melalui pemprosesan kimia, kandungan natrium adalah lebih tinggi, justeru itu, pengambilan masa panjang akan memudaratkan kesihatan.

Bolehkah kanak-kanak dan ibu mengandung mengambil Garam Buluh?
Boleh, dengan saiz pengambilan yang kurang iaitu ¼ hingga ½ bungkus.

Bolehkah pesakit tekanan darah tinggi mengambil Garam Buluh?
Boleh, kandungan natrium dalam garam buluh adalah sangat rendah, tidak akan mempengaruhi tekanan darah. Manakala kandungan bahan mineral yang banyak dapat memperbaiki kesihatan badan.

Garam Buluh mempunyai bau yang tidak menyenangkan, apakah bau itu? Adakah ia membahayakan badan manusia?
Bau garam buluh adalah bau semulajadi yang terhasil selepas pembakaran dengan buluh dalam proses pembuatannya. Ia tidak membahayakan badan manusia.

Bolehkah garam makan seharian diganti dengan Garam Buluh?
Boleh, Garam Buluh kaya dengan bahan mineral dan elemen surih, dapat menggantikan garam biasa sepenuhnya

Sabtu, 23 Disember 2017

Premium Beautiful : Best Instant Body Shaper




Tak kira apa berat badan anda, dengan ‘curves’ pada tempat yang betul, semua orang boleh tampil anggun dan penuh keyakinan. Berilah yang terbaik untuk diri anda, Premium Beautiful sudah membantu ramai wanita seluruh Malaysia dan dunia. Katakan “YES” hari ini.

UNTUK RUNDINGAN PERCUMA ??

Promosi PREMIUM BEAUTIFUL untuk yang berminat dan ingin kelihatan cantik serta ramping. Selain dari cantik dan ramping PREMIUM BEAUTIFUL juga membantu anda menyelesaikan masalah-masalah di bawah. Yang berminat boleh contact saya PREMIUM BEAUTIFUL EXPERT.
.
.
.

Kenapa Perut Buncit, 
Berat Badan Tak Stabil 
Dan Bentuk Badan Tak Cantik ?
 

1. Overcompensating – terlebih bagi reward kat diri sendiri

2. Tak cukup tidur

3. Terlebih minum air manis

4. Tak jaga pemakanan korang

5. Makan sikit sangat atau tak makan langsung

6. Diet korang tak seimbang

7. Korang ada masalah kesihatan

8. Korang tak cukup minum air

9. Korang tak makan sarapan

10. Korang tak variasikan senaman korang

11. Pembedahan Ketika Bersalin ( CZER )

12. Masalah "Slip Dics"


.

.

.




EJEN SEKITAR KAWASAN
SHAH ALAM - KLANG - BANTING



BANTING

MIZA
017-662 9134


AYDA
011-2908 1655


YUSNAH
019-347 2575


SHAH ALAM - BANTING

RAMDHAN
018-239 2230 /

017-687 5114



SPA KECANTIKAN - BANTING
(DROPSHIP)

ELLA
017-234 4372


SAKINAH
017-613 8646



Daftar segera !!


018.241.4538 (Nurul)

MACAM MANA NAK MULAKAN PERNIAGAAN DENGAN RM50 SAHAJA ?



Projek 2018 
Flatform yang terbaik untuk memulakan BISNES.
Ada MENTOR, ILMU & SYSTEM.
Memang berBaloi walaupun hanya bermula dengan RM50.00

Bonus 2%
Setahun bagi dua kali.
First 2% tu bagi based on 6 months performance.
Second 2% pulak based on 6 months performance jugak!

Bila tengok balik total bonus is 12 months!
dan bukan 2% setahun.
Tapi dah jadi total 4% dah uolsssss
Uolssss kalau company kita bagi sebulan bonus pun 
dah happy sangat kan?
Ni kalau 12 bulan bonus korang rase macam mana? 
Happy tak
Bestnya SHOM ni !
Bila Allah jodohkan dengan SHOM means ada sesuatu yang 
Allah nak bagi.
Mungkin masanya belum sekarang. Tapi In Sha Allah berniaga dengan SHOM ni bila berada di landasan yang betul, rezeki yang orang lain berjaya dapat, kita pasti dapat.
Yang penting habiskan apa yang kita dah mulakan. Sebab orang berani jer yang berani habiskan sesuatu yang beliau mulakan!






 ada beberapa produk yang kami ada untuk mula berniaga mengikut bajet uols.

Biar kita guna duit permulaan hanya RM38
Tetapi kita akan dapat pulangan modal RM38000.
Macam kita nak pastikan mind-set kita selaras dengan pulangan
yang kita akan dapat ?
.
.
.
Sebagai Contoh :-



Daftar segera !! 

018-241 4538
www.nurulsuadi.blogspot.com
Facebook
Nurul Suadi

TERLAMPAU MENJADI "WORKERHOLICS" BOLEH MEMBAWA MAUT !


www.nurulsuadi.blogspot.com

BETUL KE ?

Sumber yang sahih menunjukkan memang betul, kalau kita hanya menumpukan pada kerja tanpa rehat yang cukup akan menyebabkan sistem organ badan kita seperti Jantong, Otak dan Saraf berfungsi tidak secara normal.

Sumber dari Media baru-baru ini menujukkan "Budaya Kuat Kerja" atau lebih dikenali sebagai "Workerholics" terutama sekali budaya kuat kerja oleh orang-orang di Negara Matahari Terbit iaitu Jepun atau dalam bahasa Jepun dipanggil sebagai "Karoshi" yang menyebabkan statistik kematian akibat "Kuat Bekerja" meningkat secara mendadak. Sekaligus menyebabkan rekod tertinggi iaitu sebanyak 1,456 kes kematian pada Akhir Mac, 2015.

www.nurulsuadi.blogspot.com

Kementerian Buruh di Jepun menganggarkan kira-kira 200 kematian "Karoshi" berlaku pada setiap tahun sama ada disebabkan penyakit jantong ataupun strok gara-gara waktu bekerja yang terlalu panjang.

Sumber mengatakan 22 peratus rakyat di Jepun bekerja lebih dari 49 jam seminggu berbanding 11 peratus rakyat di Jerman dan Perancis, 16 peratus rakyat di Amerika. Manakala Negara yang paling kronik budaya kuat kerjanya iaitu sebanyak 35 peratus adalah di Negara Korea Selatan.

Nampaknya rakyat di Negara Jepun lebih suka menghabiskan masanya dengan bekerja lebih masa daripada berehat ataupun bercuti. Di sebabkan itu, timbul perkataan "Karoshi" yang bermaksud "Bekerja Sampai Mati".

Di Negara kita maksud "Bekerja sampai Mati" boleh dibaca dalam intonasi yang berbeza-beza yang membawa makna yang berlainan. Tetapi di Negara Jepun pula maknanya "bekerja terlalu kuat sehingga membawa maut".

Bekerja sampai mati di Negara kita membawa maksud "berkerja sepanjang hayat" atau dalam kata lain "bekerja sampai tua". Jarang-jarang yang kita dengar Rakyat di Malaysia mati akibat kuat bekerja. Walaupun ada juga Rakyat di Malaysia yang terlebih kerja kemudian terkena sakit Strok secara tiba-tiba akibat kurang rehat memang ada namun peratusan kes begitu adalah kurang.

Namun dengan peningkatan peratusan kos sara hidup yang semakin tinggi dan perubahan perspektif kehidupan berasaskan kebendaan atau materialistik, tidak mustahil apa yang berlaku di Negara Jepun bakal berlaku di Malaysia juga. 

Sebenarnya kita digalakkan mengamalkan konsep "Wasatiyah" iaitu bersederhana dalam kehidupan seperti yang disarankan oleh ajaran Islam. Sebagai umat Islam kita dituntut bersederhana dalam segala aspek. Bersederhana dalam bekerja bukanlah bermaksud bekerja ala kadar, sebaliknya melakukan kerja sebaik-baiknya dan tidak berlebih-lebihan sehingga mendatangkan kemudharatan pada diri kita sendiri sehingga mengundang sakit.

www.nurulsuadi.blogspot.com


Jika bekerja "9am-5pm" atau 8 jam sehari adalah normal, ditambah OT atau bekerja sehingga 10 jam dianggap lebih daripada normal. Bayangkan jika kita bekerja lebih daripada itu setiap hari tanpa cuti rehat ? ia sudah tentu tidak normal dan menempah maut.

Walaupun sibuk bekerja, kesihatan perlu sama dijaga. Lebih-lebih lagi dalam keadaan cuaca panas akibat "Fenomena El-Nino" yang melanda Negara kita, sekali-sekala ambillah cuti dan luangkan masa berkualiti bersama keluarga. 

Kenapa kita ada cuti berkerja setiap tahun - "Annual Leave" ? Yang pasti ada masa bekerja dan ada juga masa untuk berehat. Jadi, jaga diri anda sebaik-baiknya.

( Sumber dari OhMyMedia )


www.nurulsuadi.blogspot.com
Facebook
Nurul Suadi

Khamis, 21 Disember 2017

The Benefits Of Barley



10 Khasiat Air Barli

Berikut adalah khasiat-khasiat air barli dari sudut kesihatan.
apakah khasiatnya ? Jom kita check satu persatu.

1. Merawat UTI (Apakah erti UTi ?)

UTI merujuk kepada Urinary Tract Infections, ataupun jangkitan saluran kencing. Dengan mengamalkan minum air barli, anda boleh merawat ataupun mencegah masalah kesihatan.

Beras barli adalah diuretik, ia meningkatkan kadar penghasilan air kencing untuk membantu memperbanyakkan kadar pengeluaran toksik dan bakteria yang menyebabkan jangkitan dari badan.
Air barli boleh membantu mencuci buah pinggang dan bertindak sebagai satu bahan anti-keradangan untuk sistem urinari. 

Oleh sebab itu, air barli ini memang sesuai untuk merawat penyakit seperti cystitis, batu karang dan tahap kreatinin yang tinggi. Barli juga berperanan untuk mengurangkan bau air kencing.


2. Membantu Mengurangkan Berat Badan

Air barli adalah satu sumber minuman kesihatan yang sangat baik bagi orang yang ingin mengurangkan berat badan. Ianya tinggi dalam serat, terutama Beta-Glucan. Ia boleh memberikan anda rasa kenyang dalam jangka masa yang lama, mengelakkan anda daripada makan berlebihan dan makan makanan yang tidak perlu.

Air barli ini sangat baik untuk sistem penghadaman badan dan meningkatkan metabolisma lemak. Untuk mendapatkan hasil yang memuaskan, minum 3 cawan air barli setiap hari.

3. Merendahkan Tahap Kolestrol

Air barli ini dikatakan sebagai satu minuman yang baik untuk mengurangkan kadar kolestrol dalam darah, mengurangkan risiko masalah sakit jantung. Serat yang terdapat di dalam beras barli juga tinggi dalam Beta-Glucan yang mana boleh mengelakkan penyerapan kolestrol dari makanan ke perut dan usus kita.

Beta-Glucan yang terdapat di dalam beras barli dipercayai boleh mengurangkan kadar kolestrol, Lipoprotein berketumpatan rendah (LDL atau ‘Kolestrol Buruk’) dan Trigliserida.

4. Jantung Yang Lebih Sihat

Selain berperanan merendahkan kadar kolestrol di dalam badan, air barli turut mencegah anda daripada mendapat atherosclerosis, iaitu satu condisi di mana dinding saluran arteri (saluran darah) disekat dengan gumpalan lemak – condisi ini boleh membawa kepada pelbagai penyakit kardiovaskular dan boleh membawa maut.

Air barli mempunyai banyak vitamin B (niacin) yang dipercayai boleh melambatkan proses berlakunya atherosclerosis. Hal ini kerana sifatnya yang anti-keradangan dan lipid-altering effects. Tambahan lagi, air barli boleh mengurangkan kadar tekanan darah, salah satu lagi faktor kepada masalah jantung dan stok.

5. Membantu Sistem Penghadaman

Air barli boleh membantu dan memudahkan perut/usus kita mencerna makanan. Hal ini kerana air barli datang dalam keadaan beralkali dan dipenuhi dengan serat. Oleh itu ia boleh mencepatkan proses penghadaman nutrisi makanan, pada masa yang sama mengekalkan kesihatan usus.

Anda juga boleh mengamalkan air barli semasa anda mengalami cirit-birit untuk menstabilkan kembali bendalir dan elektolit anda.

6. Mengawal Kencing Manis (Diabetes)

Air barli adalah minuman yang sesuai diamalkan oleh orang yang menghidap kencing manis. Ini kerana ia boleh menstabilkan kadar gula dalam darah. Beta-Glucan yang terdapat di dalam beras barli dapat membantu mengurangkan kadar penyerapan glukosa selepas makan dan mengurangkan peningkatan glukosa dan insulin dalam badan.

Terdapat banyak kajian telah menjumpai bahawa Beta-Glucan boleh memperelok pengawalan kadar gluosa darah dan insulin. Ia juga boleh mengurangkan risiko untuk Obesiti (berat badan berlebihan) – penyumbang utama kepada kencing manis tahap 2.

Tambahan lagi, beras barli dianggap sebagai salah satu makanan yang mengandungi kadar glycemic yang rendah. Ini secara tidak langsung membantu anda mengawal kadar glukosa di dalam darah. Manakala, phytochemicals yang terdapat di dalam beras barli pula bermanfaat untuk mengawal diabetes, penyakit jantung dan kanser.

7. Kulit Yang Lebih Sihat dan Cerah

Air barli boleh membantu anda mengeluarkan toksik dari badan – ini boleh memberikan anda kulit yang lebih sihat dan cerah. Lagipun, beras barli mengandungi satu bahan yang dikenali sebagai asid azelaic yang digunakan untuk merawat jerawat.

Pada masa yang sama, ia juga boleh mengurangkan keradangan pada kulit, mengelakkan daripada liang pora kulit tersumbat.

Tambahan lagi, antioksida yang terdapat di dalam air barli boleh melawan radikal bebas. Ini boleh melambatkan proses penuaan dan mengekalkan awet muda untuk jangka masa yang lebih lama.

Selain daripada minum air barli, anda juga boleh menyapunya pada permukaan kulit muka, biarkan selama 10 minit dan kemudian bilas dengan air yang bersih. Anda boleh mengamalkan kaedah ini untuk beberapa kali seminggu.

8. Menyejukkan Tubuh

Air barli adalah satu air yang terbaik untuk anda menghilangkan rasa haus dan menyejukkan badan, terutama pada cuaca yang panas terik. Selain hidratkan badan anda, ia juga boleh mengurangkan haba di dalam badan.

Daripada anda minum air berkarbonat, apa kata mulai hari ini anda bertukar kepada air barli – ia lebih menyihatkan dan dapat meningkatkan kadar saluran darah.

Anda boleh menjadikan air barli anda lebih menyegarkan dengan menambah perahan limau/lemon dan sedikit gula. Anda boleh hidangkannya dalam keadaan suam ataupun sejuk. Kesan sejuk pada badan selepas anda nikmatinya bukanlah pada suhu air tersebut, tetapi pada ciri-cirinya yang boleh menyejukkan badan.



9. Membekalkan Nutrisi Penting Kepada Ibu Mengandung

Dengan kebaikannya yang banyak, air barli ini boleh dikatakan sangat sesuai untuk diamalkan oleh ibu yang mengandung. Tambahan lagi, ia mencepatkan proses penghadaman, mencegah sembelit, mengawal kadar gula dalam darah untuk mengelakkan sebarang masalah semasa mengandung.

Air barli boleh mengeluarkan toksik dan air yang berlebihan dari badan. Ini boleh mencegah daripada Edema.

Para ibu yang menyusu anak juga boleh mengambil manfaat air barli ini untuk meningkatkan kadar penghasilan susu badan mereka. Anda boleh campurkan air barli yang panas dengan 1 sudu teh jintan manis, biarkannya selama 5-10 minit dan kemudian minumnya.

10. Meningkatkan Sistem Pertahanan Badan

Air barli dipenuhi dengan pelbagai nutrisi seperti vitamin B, zat besi, kalsium, magnesium, zink dan selenium – semua ini memainkan peranan di dalam sistem pertahan badan kita. Tambahan lagi, beta-glucan yang sedia ada di dalam beras barli mempunyai kebolehan untuk mengaktifkan sistem imunisasi badan.

Sistem pertahan badan adalah perkara yang penting, untuk melindungi tubuh badan daripada jangkitan dan serangan kuman seperti demam, selesema dan lain-lain. Selain itu, air barli turut mengandungi zat besi, ini mencegah daripada anemia dan keletihan (fatigue).


 
Nak tahu apa yang terkandung 
dalam Air Barli ? 

  • Fiber.
  • Vitamin dan mineral penting (Vitamin B3).
  • Thiamin (Vitamin B1).
  • Selenium.
  • Iron.
  • Mag.nesium.
  • Zinc.
  • Phosporus.
  • Copper dan Niacin.





Rabu, 20 Disember 2017

Gula Oh Gula !



www.nurulsuadi.blogspot.com

Hi, Salam Sejahera
Rangka blog NS untuk hari ni, ialah tentang Gula.
Ramai yang memang suka gula, makanan minuman kalau tak ada gula memang tawar
dan rasa tak sempurna. Betul ke ?

Apakah saranan Kementerian Kesihatan Malaysia dalam mengurangkan pengambilan makanan dan minuman kurang gula?


Saranan Utama 1

  • Makan makanan yang rendah kandungan gula.

Cara untuk mencapai

  • Pilih atau sediakan kuih dan kek yang rendah kandungan gula.
  • Gantikan manisan seperti kuih dan kek dengan pilihan yang lebih sihat seperti buah-buahan.
  • Kurangkan kekerapan mengambil makanan yang bergula.
  • Elakkan mengambil makanan yang bergula di antara waktu makan utama dan sebelum tidur.
  • Semak kandungan gula pada senarai ramuan sesuatu produk makanan. Sekiranya gula tersenarai di bahagian awal senarai ramuan, ini menunjukkan gula merupakan komponen utama makanan tersebut.
 

Saranan Utama 2

  • Minum minuman yang rendah kandungan gula.


Cara untuk mencapai

  • Minumlah air kosong berbanding minuman manis seperti air berkarbonat atau air sirap dan kordial.
  • Hadkan pengambilan gula atau susu pekat manis atau susu isian pekat manis kepada 1 sudu teh sahaja untuk setiap cawan minuman.
  • Minta untuk kurangkan gula atau susu pekat manis atau susu isian pekat manis semasa memesan minuman.
  • Periksa kandungan gula dalam label minuman.
  • Kurangkan kekerapan mengambil minuman yang bergula seperti air berkarbonat,kordial, cendol dan air batu campur (ABC).
  • Elak mengambil minuman yang bergula di antara hidangan utama dan sebelum waktu tidur.
(Sumber: Panduan Diet Malaysia 2010)





Apakah 7 Langkah bijak mengurangkan gula ?
  • Minum air kosong bagi menggantikan minuman manis seperti air berkarbonat, air sirap dan kordial.
  • Hadkan gula, susu pekat manis, susu isian pekat manis dan krimer manis kepada 1 sudu teh sahaja untuk setiap cawan minuman.
  • Elak menambah gula dalam masakan. Sediakan kuih dan kek yang rendah kandungan gula.
  • Elakkan makanan dan minuman bergula di antara hidangan utama dan sebelum waktu tidur.
  • Makan buah sebagai pencuci mulut bagi menggantikan makanan bergula seperti kuih, kek dan bubur.
  • Baca label dan elakkan produk yang menyenaraikan gula di bahagian awal senarai ramuan.
  • Pilih produk berlabel “rendah gula” dan “bebas gula”.