Friday 29 December 2017

PREMIUM BEAUTIFUL INFO SIHAT : BAWANG MERAH ? - SAYA TAK SUKA MAKAN BAWANG, NANTI MULUT BERBAU !


www.nurulsuadi.blogspot.com


Premium Beautiful Expert masuk dapur hari ni, ternampak pula Bawang Merah yang dah tumbuh pokok. Banyak pula bawang yang terbiar di dalam bekas. hahahaha, nampak sangat PB Expert sorang ni jarang masak sebab kesibukan bekerja kan. Hari ni, Premium Beautiful nak masak sebab teringin nak makan lauk ayam masak lemak cili padi.

Tapi sebelum Premium Beautiful Expert nak mula memasak, nak share serba sedikit info tentang khasiat bawang merah ni. Agaknya apa faedah yang kita dapat daripada bawang merah ni ye?

Faedah bawang yang menjadikannya fenomena di dunia perubatan. Bawang berupaya dalam memerangi kanser dan pelbagai penyakit berbahaya. Ia juga boleh menjadi sumber antioksidan yang kuat untuk memerangi radikal bebas dalam badan. Bawang biasanya digunakan sebagai rempah memasak. Bawang sering menjadi perasa wajib untuk memasak, kerana bawang menjadi sejenis penambah rasa untuk memasak. Di samping itu, bawang adalah makanan yang kaya dengan nutrien yang bermaksud kalori yang rendah dan nutrien yang berfaedah tinggi seperti vitamin, mineral dan antioksidan.

Kandungan Pemakanan Bawang Merah Satu cawan bawang cincang mengandungi: 

64 kalori 
15 gram karbohidrat 
0 gram lemak 
0 gram kolesterol 
3 gram serat 
7 gram gula 
2 gram protein dan 
10% Lebih daripada keperluan harian ( vitamin C, vitamin B-6 )

Ia mempunyai sejumlah kalsium, besi, asid folik, magnesium, fosforus dan kalium quercetin dan antioksidan sulfur. 

Kandungan nutrien yang tinggi menjadikan bawang merah mempunyai manfaat sama baik dengan bawang putih yang sangat kuat untuk menangkis penyakit berbahaya dan menjaga kesihatan tubuh.

Apa yang Premium Beautiful Expert ni tahu, manfaat bawang boleh dibahagikan kepada dua jenis : Untuk kesihatan badan dan media rawatan Manfaat Bawang Merah Untuk Tubuh Mengkonsumsi bawang merah dalam kursus memasak sangat lazat. Tetapi bagaimana jika bawang masih mentah? seolah-olah sedikit pemikiran untuk seketika untuk makan tidak, tetapi tidak selalu seperti itu kerana manfaat bawang yang kita akan mendapat, hanya menyembuhkan rasa tidak selesa memakannya. Berikut adalah:
.
.
1. Pencegahan Kanser 
  • Sayuran Allium telah dikaji secara meluas bersama dengan kanser, terutamanya kanser dan kanser kolorektal. Kesan menguntungkan bawang, cenderung disebabkan oleh beberapa sebatian organosulfur mereka yang kaya. Walaupun mekanisme tepat yang mana senyawa ini menghalang kanser tidak diketahui. Tetapi beberapa hipotesis membenarkan perencatan pertumbuhan tumor dan mutagenesis. Bawang juga merupakan sumber vitamin C sebagai antioksidan dan membantu memerangi pembentukan radikal bebas yang diketahui menyebabkan kanser.
.
.
2. Kanser Prostat
  • Dalam kajian yang diterbitkan oleh Jurnal Institut Kanser Kebangsaan, para penyelidik menggunakan kajian kes dikawal populasi untuk menyiasat hubungan antara pengambilan sayur-sayuran dan kanser prostat. Mereka mendapati bahawa lelaki dengan pengambilan tertinggi allium sayur mempunyai risiko kanser prostat.
.
.
3. Esophagus dan kanser perut
  • Pengambilan allium dalam sayur-sayuran adalah berkadar songsang dengan risiko kanser perut. Beberapa kajian kaji selidik manusia telah menunjukkan kesan perlindungan potensi penggunaan allium, serta laporan cerucuk tumor selepas pentadbiran sebatian allium dalam haiwan eksperimen.
.
.
4. Menetapkan Tidur dan Mood Folat 
  • yang terdapat pada bawang, boleh membantu kemurungan dengan menghalang homocysteine ​​yang berlebihan daripada terbentuk di dalam badan, yang boleh menghalang darah dan nutrien lain untuk mencapai otak. Homocysteine ​​menjejaskan pengeluaran hormon serotonin, dopamin, dan norepinephrine, yang tidak hanya mengawal suasana hati, tetapi juga tidur dan selera makan dengan baik.
.
.
5. Baik untuk Jantung 
  • Kandungan methylallyl sulfide dan asid amino sulfur dalam bawang, memberikan kesan penurunan paras kolesterol jahat dalam darah dan peningkatan paras kolesterol yang baik. Manfaat bawang putih juga mengawal tekanan darah tinggi dan membuka arteri tersumbat, untuk meningkatkan kesihatan jantung.
.

https://nurulsuadi.blogspot.my/2017/12/the-benefits-of-garam-buluh.html

6. Manfaat Bawang Merah Sebagai Rawatan Media.
  • Banyak rawatan tradisional dilakukan dengan manfaat kunyit, manfaat temulawak dan manfaat halia. Walau bagaimanapun, bawang juga dapat mengurangkan beberapa masalah kesihatan. Antaranya ialah:
  • Mengatasi kembung pada kanak-kanak - Kanak-kanak dengan mudah dapat menangkap selesema, yang menyebabkan kembung. Untuk membetulkan cara ini dengan mudah, ambil bawang merah bersih lalu bersihkan. Berikan telon minyak sedikit, kemudian balurkan pada pusar lelaki kecil itu.
  • Melegakan batuk - Batuk sering berlaku dalam cuaca sejuk dan serangan kanak-kanak. Penyembuhan resipi dengan menggunakan bawang parut, tambah minyak telon smear seluruh bahagian belakang dengan sedikit pesanan.
.
.
7. Risiko Kesihatan Bawang Merah 
  • Walaupun tidak terlalu serius, makan bawang boleh menyebabkan masalah bagi sesetengah orang. Karbohidrat dalam bawang boleh menyebabkan gas dan kembung, menurut Clearinghouse Maklumat Penyakit Digestive National. 
  • Bawang, terutamanya apabila dimakan mentah, boleh memburukkan lagi pedih ulu hati pada orang yang menderita gastritis kronik atau penyakit refluks gastrik, menurut satu kajian pada tahun 1990 dalam American Journal of Gastroenterology.
  • Mengambil beberapa bawang atau meningkatkan penggunaan bawang boleh mengganggu ubat penipisan darah, menurut Universiti Georgia. Bawang hijau mengandungi jumlah vitamin K yang tinggi, yang boleh mengurangkan fungsi darah.
  • Bawang juga membolehkan intoleransi makanan atau alahan kepada bawang, tetapi jarang berlaku, menurut artikel dalam Journal of Allergy and Immunology Clinical. Orang yang mempunyai alahan bawang boleh mengalami kemerahan, mata gatal dan ruam jika bawang merah bersentuhan dengan kulit. Orang yang tidak bertoleransi terhadap bawang boleh mengalami rasa mual, muntah dan ketidakselesaan lambung yang lain.
.
.

Cara Pilih dan Simpan Bawang 
  • Bawang merah yang dimakan dengan baik, harus bersih, keras dan mempunyai kulit kering.( Elakkan bawang yang menunjukkan tanda-tanda kerosakan.)
  • Bawang perlu disimpan pada suhu bilik, jauh dari cahaya terang dan di tempat yang mempunyai pengudaraan yang baik. Semua jenis bawang perlu dijauhkan dari kentang, kerana mereka akan menyerap kelembapan gas kentang dan menyebabkan manfaat kentang menjadi lebih mudah rosak. Bawang-bauan yang mempunyai rasa yang lebih tajam, akan bertahan lebih lama daripada bawang yang lebih manis seperti bawang putih, kerana kompaunya yang menghasilkan rasa tajam adalah bahan pengawet semula jadi. Jangan simpan bawang yang anda mahu masak, dalam mangkuk atau bekas logam kerana ini akan menyebabkan bawang merah berubah warna. Pembekuan bawang cincang akan menyebabkan bawang kehilangan banyak rasa. Penggunaan bawang pada masakan sangat rapat disandingkan dengan rakannya yang merupakan manfaat bawang putih.

 ( Sumber My InfoSihat )

No comments:

Post a Comment