Tuesday 26 December 2017

Premium Beautiful Banting : Letak Garam Macam Lori Garam Tumpah Di Dapur !




Hello,
Kali ni Premium Beautiful Expert nak cerita tentang Garam. Mesti ramai yang tahu garam ni bahaya kalau kita ambil secara berlebih-lebihan kan.

Apakah bahaya garam jika diambil secara berlebihan?

Kurangkan fungsi otak.

Fakta mendapati bahawa orang dewasa yang mengambil banyak garam dalam makanan berisiko lebih daripada sekadar penyakit jantung.
  • Fungsi buah pinggang terjejas.
  • Meningkatkan tekanan darah.
  • Strok dan demensia vaskular.
  • Penipisan tulang.
  • Kanser perut.

Apakah bahaya garam berlebihan pada kesihatan badan? Berikut adalah beberapa bahaya yang boleh timbul jika anda mengambil garam berlebihan.

1. Kurangkan fungsi otak
  • Kajian mendapati bahawa orang dewasa yang mengambil banyak garam dalam makanan berisiko lebih daripada sekadar penyakit jantung. Kajian Baycrest juga menunjukkan bahawa orang dewasa yang mengonsumsi terlalu banyak garam dan tidak bersenam adalah lebih besar risiko penurunan kognitif.

2. Mengganggu fungsi ginjal
  • Seperti yang anda ketahui, satu fungsi garam adalah untuk mengimbangi tahap bendalir dalam badan, dengan memberi isyarat kepada buah pinggang apabila memegang air dan apabila membuang air. Malangnya, pengambilan garam yang berlebihan sebenarnya boleh mengganggu proses. Jika anda mengambil garam berlebihan, buah pinggang anda akan mengurangkan pelepasan air ke dalam air kencing, yang boleh mengakibatkan peningkatan jumlah darah akibat pengekalan air. Gejala-gejala yang akan timbul termasuk edema, yang dicirikan oleh bengkak terutamanya di tangan, lengan, pergelangan kaki, dan kaki, yang disebabkan oleh pengekalan cecair.

3. Meningkatkan tekanan darah
  • Garam juga boleh menjejaskan tekanan darah, kerana semakin tinggi kadar natrium dalam darah, semakin tinggi jumlah darah anda. Peningkatan jumlah darah boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah. Di samping itu, penggunaan jangka panjang natrium juga boleh merosakkan dinding saluran darah dan meningkatkan risiko hipertensi atau tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi adalah kekuatan darah yang mendorong dinding arteri apabila jantung mengepam darah yang boleh menyebabkan banyak keadaan yang serius, seperti strok dan kegagalan jantung. Dan walaupun tekanan darah meningkat secara semulajadi semasa anda bertambah tua, menurut Persatuan Jantung Amerika, satu cara untuk mencegah tekanan darah anda mendapat terlalu banyak adalah untuk mengurangkan pengambilan garam anda.
.
.
.


https://nurulsuadi.blogspot.my/2017/12/the-benefits-of-garam-buluh.html
.
.
.

4. Demam strok dan Demensia Vaskular
  • Pengambilan garam yang tinggi meningkatkan tekanan darah, meningkatkan risiko strok dan demensia vaskular. Dementia adalah kehilangan fungsi otak yang mempengaruhi memori, pemikiran, bahasa, penghakiman, dan tingkah laku. Demensia vaskular boleh disebabkan oleh saluran darah tersumbat di otak. Kira-kira satu dalam tiga orang dengan strok membina demensia vaskular.

5. Penipisan tulang
  • Ekskresi kalsium yang berlebihan dalam air kencing dipercayai oleh beberapa pakar untuk meningkatkan risiko penipisan tulang. Sesetengah kajian juga mendapati bahawa garam dapur boleh menyebabkan tulang kehilangan kalsium sehingga dapat menjadikan tulang lebih lemah. Selama jangka panjang, kehilangan kalsium yang berlebihan ini mungkin dikaitkan dengan risiko osteoporosis, terutama pada wanita menopause.

 6. Kanser perut
  • Dalam medicaldaily.com disebutkan bahawa kajian 1996 yang diterbitkan dalam Jurnal Antarabangsa Epidemiologi mendapati bahawa kematian dari kanser perut pada lelaki dan wanita berkait rapat dengan asupan garam yang berlebihan. Di samping itu, pengambilan garam yang tinggi juga boleh dikaitkan dengan pedih ulu hati.
( Sumber dari InfoSihat )


No comments:

Post a Comment